E 'was born in Modena in 1970 and graduated in composition and conducting at the Music School "O. Vecchi "in Modena and the Conservatory" GB Martini "in Bologna, under the guidance of the Masters and Cristina Landuzzi Nicola Evangelisti the composition of the Masters and Giancarlo Andretta, Venus Peter and Paul Arrivabeni for the conductor. He has also attended master classes with the Masters G. Pardons, R. Cognazzo, G. Ligeti, G. Petrassi, A. Solberg, A. Guarneri, E. Morricone, F. Donatoni and, thanks to a meeting with Maestro Carlo Felice Cillario deepened the study of the Italian operatic repertoire. Already
substitute teacher at several theaters he has worked with renowned artists such as Mirella Freni, Nicolai Ghiaurov, Placido Domingo, Frans Brueggen, Nicola Martinucci, Massimo de Bernart, Yasuko Hayashi, Richard Bonynge, Leone Magiera, Enzo Dara, Antonio Salvadori, Franco Bordoni, ecc.
Ha collaborato per anni con l’Accademia Verdi – Toscanini come codocente nei corsi di canto collaborando con Leo Nucci, Virginia Zeani ed Arrigo Pola. Da alcuni anni è collaboratore in qualità di codocente della Sig.ra Beatrice Bianco durante i corsi organizzati dall’associazione concertistica “Carmina et Cantica” prima e, successivamente, da “Bologna in Musica Festival – Accademia”.
Nella primavera 2007 è stato docente di pianoforte, composizione e direzione d’orchestra presso l’università di SEOUL, incarico che è stato invitato a ricoprire for the next two years.
E 'also active as an accompanist, an activity that has led him to perform concerts in prestigious venues in Italy and Japan.
As composer he has received awards in major festivals and competitions (from New Music - 1997, Premio Valentino Bucchi ). He also composed a chamber opera ("The choir" by Chekov), represented at the National Theatre of Marseille and the Teatro Comunale di Modena under his direction, and a musical for children, represented in the first performance at Ancona in Experimental March 2001 and resumed later at other theaters Marche. Also at the Experimental Theatre in the capital of the Marche, ha presentato, nel mese di maggio 2003, il suo nuovo musical per bambini “Saghir il piccolo vento”. Nel mese di settembre del 2005 gli è stato commissionato un “Gloria” per il concerto celebrativo dei 60 anni dell’autonomia valdostana, che è stato da lui diretto a capo dell’Orchestra Sinfonica Regionale della Valle d’Aosta e del coro regionale “Emile Chanoux”. Nell’ottobre del 2005 ha debuttato al Teatro Piccolo Regio di Torino dirigendo la prima mondiale della sua opera in un atto “Alice” riscuotendo un enorme successo. Durante l’anno successivo l’opera è stata ripresa a Torino ed incisa per la IDYLLIUM music publishing di Milano. Nel 2006 gli è stato commissionato TAJJ the Quartet of Novi Sad (Serbia) "Five miniatures for string quartet" and presented to them in the frame of Sassuolo Music Festival.
As a conductor he has performed in numerous theaters and festivals of Italian and foreign cities:
Modena (Coumanale Theatre, Teatro Storchi), Città di Castello, Carpi (Teatro Comunale), Ferrara (New Theatre), Milan (Teatro di San Lorenzo alle Colonne, S. Giovanni Bosco), Cagli (PU) (Teatro Comunale), Orvieto (Teatro Mancinelli), Cremona, Ivrea (Auditorium Mozart), Varese Ligure, Piacenza, Parma (Auditorium Paganini), Aosta ( Teatro Romano), Naples, Florence (Palazzo Pitti), Volterra (Teatro Persio Flacco), Cascina, Bologna (Teatro Manzoni), Bolzano (Auditorium Monteverdi), Bressanone (Brixen Forum), Republic of San Marino (Titano Theatre), Brest (Belarus) (Theatre of music and prose), Kharkov (Ukraine) (Philharmonic Hall), Novi Sad (Serbia) (Synagogue and the National Theatre), Marseille (National Theatre), Monaco, Teatro Gobetti (Turin), working with various orchestras, including: Regional Philharmonic Orchestra of Brest (Belarus ), Orchestra Sinfonica di Sanremo, Orchestra "Pro Arte Marche Fano, Pesaro Symphony Orchestra, Young Italian Symphony Orchestra, Orchestra Sinfonica della Valle d'Aosta region, Orchestra Space Music, Classical Orchestra of Alexandria, Orchestra Sinfonica di Pesaro, Small Italian Orchestra, Chamber Orchestra of the Teatro Comunale di Modena, Symphony Orchestra of Vojvodina (Serbia), Orchestra and chorus of the Serbian National Theatre in Novi Sad, Orchestra and Chorus of the Teatro Opera in Kharkov (Ukraine), Kharkov Philharmonic (Ukraine), the Piedmont Youth Symphony Orchestra, I Solisti di Perugia, I Musici di Parma, Jupiter Orchestra, Philharmonic Orchestra of Nice (Monaco), Orchestra Sinfonica della Fondazione "Arturo Toscanini". He also worked together with renowned soloists such as: Leo Nucci, Katia Ricciarelli, Luciana Serra, Kristian Johansson, Claire and Luke Taigi Canons.
E 'was also an assistant to Michael Nyman for the preparation of his "Noises, Sounds and Sweet Airs," and Claudio Desideri for a recording of "The touchstone" by G. Rossini.
In Summer 2002 he was musical assistant at the XIV Festival Rossini in Wildbad ", held in the Black Forest. Within the same festival was also Master of the harpsichord, prepared, and "language coach for the choir, for the first time in the modern era of" Mohammed or Fanaticism "by Peter von Winter, a work which was also recorded for Naxos editions. E 'was also the supervisor' s critical edition of Maometto II di Rossini, ed è stato assistente di William Matteuzzi per il suo Master sulla vocalità rossiniana, sempre all’interno del suddetto festival..
Nel Dicembre 2003 ha debuttato nella stagione lirica del Teatro Comunale di Modena dirigendo la prima assoluta dell’opera “La famosa invasione degli orsi in Sicilia” del compositore Marco Biscarini; nel 2005 ha diretto, sempre durante la stagione lirica del Teatro modenese, “The little sweep” di Benjamin Britten ed il “Nabucco” di G. Verdi.
Dal 2004 ha stretto un’intensa collaborazione artistica con le orchestre della città di Novi Sad (Serbia), lavorando sia con la Sinfonica che con i complessi del teatro work. In the fall of 2004, in fact, was invited to open the season of opera and ballet theater itself with a gala concert broadcast on radio nationwide.
summer of 2005 was invited to conduct at the Festival of Nations in Città di Castello (Pg) "Mandragora" by K. Szymanowski in a production of M. Zaniencki, receiving wide acclaim from critics and audiences. In 2006 he made his debut at the helm of the Orchestra Sinfonica della Fondazione Arturo Toscanini in two acclaimed concerts at the Auditorium Paganini in Parma and Teatro Comunale di Modena.
recently at the Festival of Cagli (PU) debuted in a new production of "The Traviata "at the head of the Orchestra Sinfonica di Pesaro G. ROSSINI.
In July 2007, leading the Orchestra of the Toscanini Foundation in Parma and the choir of the Festival "Musica in Bologna", the solemn Mass of Gioacchino Rossini in the "Bologna Music Festival-ACADEMY". In August of that year he was invited at the revived "Festival of the Deans' Orbetello to direct the" popular trilogy "by Verdi, directed by Henry Stinchelli.
ALICE Stefano Seghedoni ... a fairy tale against the scandal
Opera genius of Stephen Seghedoni to "save" children from opere per le scuole
ALICE è il titolo della recentissima opera lirica musicata dal compositore e direttore d'orchestra e cori Stefano Seghedoni di Modena, il piu' brillante autore musicale apparso sotto la Ghirlandina dai tempi di Orazio Vecchi. Non solo ALICE è uno stimolante esempio di opera lirica contemporanea, ma è la bella occasione per avvicinare al teatro della musica le nuove generazioni, evitando loro l'afflizione degli spettacoli cosidetti per le scuole, esempi immondi di come MAI si deve fare un'opera lirica. Da anni ho impulsi omicidi verso i falliti, musici o cantanti che siano, che portano nelle scuole spettacoli operistici che sono un insulto al buon senso e una bestemmia contro la cultura. Da anni ho impulsi di flagellazione continues for those school leaders and teachers of music that will accommodate these destructions of opera buffa and opera, resulting in students only rejection crisis from which it will be difficult to recover. Now we have a specific product, created by the enthusiasm of a young musician who lives happily also the experience of his father, and has dedicated this musical tale to new generations so that they can finally have an opportunity of interest to music theater, and start a dialogue that, over time, will lead them to look around even in the titles of the past of Puccini and Verdi, Rossini and Donizetti, Bizet and Wagner. To music a libretto by Robert Faroldi, ALICE, fairy tale opera in one act, was already more than 'sometimes represented a Torino dove, il 3 e 4 ottobre 2006, al Teatro Gobetti, è stata pure registrata ed è ora disponibile in una bellissima edizione in CD, con illustratissimo libretto aggiunto. Interpretata dall'intonatissima Alice Borciani, nel ruolo della sua omonima protagonista, e dall'ottimo basso bolognese Luca Gallo, nei panni del papà di Alice, l'opera di avvale di uno straordinario coro di Voci Bianche preparate con puntuale scrupolosità da Paola de Faveri, che riesce a far sembrare cosa facile la realizzazione di una partitura gratificante, intrigante, piacevole, ma per nulla facile. Idem per l'Ensemble Vocale Sy Borg diretto da Joe Willis e per il perfetto Ensemble strumentale "Pumpkin" di soli 5 eccellenti musicisti. Tutto questo, con la voce recitande author, Roberta Farolfi, which is also the director of the staging, how to tell ALICE is lost, chasing the white rabbit, a bottle of ink and her father goes looking for with loving anxiety, helped by dolls daughter trying to put it on track. The ending leaves it out to the theater or listening to the CD. We all have fun, and young adults, grandparents and grandchildren, I took these sounds in the game of light and inviting, perfect to bring the magic of wonder, and then in the tale that Stephen Seghedoni has given us.